Tilannehuone oli muutaman tunnin tavoittamattomissa yhteydentarjoajan tietoliikenneongelmien vuoksi. Pahoittelemme häiriötä.
20.1.2010
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Tarkempaa tietoa tilannehuone.fi:n hälytyskartan ja -listan kehityksestä sekä ajankohtaisia tiedotteita.
Tilannehuone oli muutaman tunnin tavoittamattomissa yhteydentarjoajan tietoliikenneongelmien vuoksi. Pahoittelemme häiriötä.
16 kommenttia:
Kappas, tällä hetkellä ei taas vaihteeksi hälytykset päivity..
Ei toimi ei, miksi järjestelmä on koko ajan alhaalla.
Näemmä hälytysten saapumisessa oli taas jotain viivettä, mutta se näytti korjaantuneen ilman mitään vikailmoituksia viranomaisille. Seurataan tilannetta.
Tilannehuonehan on toiminut parin viikon takaisen ongelman jälkeen koko ajan. Harmia tuottavat lähinnä järjestelmät, joiden kautta Tilannehuone saa hälytystiedot. Tämä järjestelmä (Pelastustoimen mediapalvelu) ei ole Tilannehuoneen tai Arknetin tuottama tai ylläpitämä palvelu. Pelastustoimen mediapalvelusta vastaavat Tieto (ent. TietoEnator) ja Hallinnon tietotekniikkakeskus HALTIK.
Tilannehuoneen ylläpito pyrkii välittömästi ilmoittamaan edellämainituille tahoille kun järjestelmässä huomataan ongelma. Tiedolla on 24 tunnin päivystysnumero, johon ongelmista voi ilmoittaa, mutta HALTIK:lla ei vastaavaa vikapäivystystä ole.
Yleensä Tiedon järjestelmissä olevat ongelmat saadaan korjattua muutamassa tunnissa, mutta vian ollessa HALTIK:n järjestelmässä, korjaukseen saattaa kulua aikaa päiviä. Tämä johtuu siitä, että HALTIK:lla ei näytä olevan minkäänlaista päivystystä virka-ajan ulkopuolella, valitettavasti.
Pohjanmaan hätäkeskuksen hälytykset eivät näytä tulevan 112infoon lainkaan. Katkos alkanut 10.2 illalla.
Mikähän juju tuossa on, että nämä HALTIKin järjestelmät posahtavat aina viikonloppua vasten, jolloin ne todennäköisesti saadaan korjattua vasta maanantaina..
Yllättävää, HALTIK kosahti taas pääsiäispyhien aikaan...
Aika hyvän vaikutelman saa HALTIKin porukan ammattitaidosta. Tuokin järjestelmä on suuremman osan ajasta nurin, kuin toimii :)
Onko noiden usein toistuvien ongelmien syistä ikinä tullut mitään tarkempaa tietoa, toistuuko aina sama vika vai onko häiriön syy aina eri? Vai onko kyseessä Tiitisen listan tasoinen salaisuus?
Syitä ei sen tarkemmin ainakaan meille ole kerrottu, mutta vian oireet ovat kerta toisensa jälkeen samanlaiset.
Alkaa tuntua siltä että HALTIKin katkokset on tarkoituksella tehtyjä. Toistuu pikkuhiljaa useammin ja kestää aina vähän pidempään, kunnes loppuu tietojen väittäminen kokonaan.
Osaisko joku vastata mitä tarkoittavat keltaiset tähdet joidenkin ikonien kohdalla?
Keltainen tähti tarkoittaa että hälytys on tullut viimeisen kolmen tunnin aikana. Tämän ja muiden merkkien selitykset löytyy Hälytyslistan ja -kartan Ohjeita -sivulta.
Näkyykö nykyän ilmaliikenneonnettomuusvaarat ihan automatic, vai onko nuo käsin lisättyjä?
Ilmaliikenneonnettomuusvaarat eivät tule automaattisesti Pelastustoimen mediapalvelun kautta, Pronton kautta tulivat, joten ne joudutaan käsin lisäämään kunhan tapahtumasta tulee jatkotiedote pelastusviranomaiselta.
Ilmaliikenneonnettomuudet, kuten tämän iltainen Vantaan tilanne, tulevat automaattisesti.
utsjoki
Lähetä kommentti